The halo effect, private knowledge and retirement fund choice: A theoretical model for the case of México’s AforeEl efecto halo, el conocimiento privado y la elección del fondo de retiro: un modelo teórico para el caso de las Afores de México

Autores/as

  • Luis Raúl Rodríguez Reyes Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente, ITESO

DOI:

https://doi.org/10.18381/eq.v15i2.7126

Palabras clave:

Halo effect, retirement, private knowledge, AFORE

Resumen

Empirical evidence shows that Mexican workers frequently chose a lower-yielding retirement savings manager over a higher-yielding one, damaging their prospects for retirement income. This research paper shows that such puzzling behavior can occur as a product of the unobservable private history between workers and the companies clustered around a common brand-name, in an example of what is known as the halo effect. To support this hypothesis, a theoretical model of private knowledge and subjective probability with long-term commitment is built. Results are consistent with the idea that private-knowledge-induced halo effect can produce a rational decision process to yield an apparently irrational outcome.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Bernartzi, S. & Richard, H. T. (2006). Heuristics and Biases in Retirement Saving Behavior. The Journal of Economic Perspectives, 21 (3), 81-104.

Berstein, S. & Cabrita, C. (2007). Los determinantes de la Elección de AFP en Chile:

Nueva Evidencia a partir de Datos Individuales. Estudios de Economía, 34 (1), 53-72.

Berstein, S. & Ruiz, J. L. (2005). Sensibilidad de la demanda con consumidores desinformados: El caso de la AFP en Chile. Superintendencia de AFP-Gobierno de Chile, Serie Documentos de Trabajo, 4.

Calderón-Colín, R., Domínguez, E. & Schwartz, M. (2008). Consumer confusion: The choice of AFORE in México. IMF Working Paper, WP/08/177.

Comisión Federal de Competencia Económica-COFECE (2014). Trabajo de investigación y recomendaciones sobre las condiciones de competencia en el sector financiero y sus mercados. Ciudad de México: COFECE.

Comisión Federal de Competencia Económica-COFECE (2017). Press Release COFECE-25-2017: Sanciona COFECE a Afores por pactar convenios para reducir los traspasos de cuentas individuales. Ciudad de México: COFECE.

Comisión Nacional del Sistema de Ahorro para el Retiro-CONSAR (2017). Press Release

CONSAR No. 27/2017: Se reduce la actividad comercial en el SAR en el primer cuatrimestre de 2017. Ciudad de México: CONSAR.

Cox, J., Ross, S. & Rubinstein, M. (1979). Option pricing: A simplified approach. Journal of Financial Economics, 7 (3), 229-263.

Damodaran, Aswath. (2013). Investment Philosophies, 2nd ed. Hoboken, N.J.: Wiley.

García de los Salmones Sánchez, M., Pérez Ruiz, A. & Rodríguez del Bosque, I. (2009) Análisis del valor de marca de las entidades financieras: El efecto halo y el modelo de elección discreta. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 15 (2), 25-41.

Instituto Mexicano del Seguro Social- IMSS (1995). Ley del Seguro Social. Ciudad de

México.

Leuthesser, L., Kohli, Ch., & Harich, K. (1995) Brand equity: the halo effect measure.

European Journal of Marketing, 29 (4), 57-66.

Miranda Pinto, J. (2012). Proyección de la pensión personalizada en Chile: Evaluación de su impacto en la decisión de jubilación. Superintendencia de AFP-Gobierno de Chile, Serie Documentos de Trabajo, 53.

The Organisation for Economic Co-operation and Development-OECD (2015a). Review of Pension Systems: México. OECD Publishing. Paris, Fr.

The Organisation for Economic Co-operation and Development-OECD (2015b). Pension at a Glance 2015: OECD and G20 indicators. OECD Publishing. Paris, Fr.

Ramírez, J. C. & Rochín Ruiz, M. (2014). ¿Existe una manera de competencia definida en el mercado de las Afore? El Trimestre Económico, 81 (321), 133-162.

Wilson, J. G. (1986). Subjective probability and the prisoner’s dilemma.” Management Science, 32 (1), 45-55.

Publicado

2018-09-06

Cómo citar

Rodríguez Reyes, L. R. (2018). The halo effect, private knowledge and retirement fund choice: A theoretical model for the case of México’s AforeEl efecto halo, el conocimiento privado y la elección del fondo de retiro: un modelo teórico para el caso de las Afores de México. EconoQuantum, 15(2), 7–20. https://doi.org/10.18381/eq.v15i2.7126

Métrica